18 september 2010

Hvordan lage båndbok!


Her kommer det en liten forklaring på hvordan man lager en båndbok med 3 rader.
-Først må du ha papp, jeg brukte papp som var 30x30 cm (12x12)
-Deler den i to så man får 15x30 cm (6x12)
-Del den igjen så får du 2 deler som måler 15x15 cm (6x6)






-Så tar du resterende av pappen og deler den opp i 14,5x4,5 cm 1 3/4 x 5 3/4 (får 6 stk det)
Jeg har 9 stk i min bok.



-Så må du ta på hull til ringene, 3 hull på de 2 platene som måler 15x15 cm



-1 hull i midten på de små som skal være inni boka.


Så var det pyntinga da! Jeg laga en vintage bok, syns det er så koselig og bruke gamle bilder og rive og sverte kanter, elsker den stilen! :)


-Først tok jeg og valgte papiret jeg skulle ha på og kutta det noen millimeter mindre så pappen vises i kantene, så et lag til med papir oppå der igjen som er noen millimeter mindre en det første så kanten på det første arket også vises, raspa kantene og sverta kantene med distress ink pumice stone.

-Limte de på og tok hull gjennom arket på samme plass som du nettopp laga hull.

Så et papir med samme fremgangsmåte på den andre siden av pappen som da blir på innsiden av boka. (der brukte jeg bare et ark, kan jo bruke flere lag hvis du vil.)¨

Og det samme gjelder for begge sidene på den andre papp biten. (bakdelen av boka)




Så valgte jeg hva jeg skulle hå på, Litt bølgepapp, ark fra bok og et bilde.
Rev og sverta kantene på det også.





Som du ser litt svakt så har jeg brukt litt tyll, klipp til en firkant og festa den i midten av arket og lima litt her og der så det ser ut som den er kasta på :P hehe...
Legg på det du vil ha oppå og bare less på med bånd og div annen pynt





Men jeg er jo en som bytter på det meste og plutselig ombestemmer meg, så det bilde du ser her ble bytta ut med det som er på det bilde nedenfor her. :D
Har du ikke ringer så finner du det HER! Hos Bikuben!







Å sånn ble det ferdige resultatet!


Helt til slutt så skal det festes en strikk på den bakeste pappen, men har ikke fått tak i strikk enda, så får ikke vist bilder av det, men skal forklare så godt jeg kan :)

Du lager et hull i midten på motsatt side der hullene til ringene er. (på utsiden av boken) Så tar du strikket og måler opp hvor mye du trenger hele veien rundt boka.

Når du har målet klart stikker du litt av hver ende gjennom hullet, så endene er på innsiden av boka og fester de med en eyelets, da har du et bånd det er bare og ha rundt boka. :)

Man kan også gjøre dette før man setter på det arket på innsiden av den bakerste pappen, så festet til strikket blir sjult.

Kommer med bilder så fort jeg får kjøpt meg strikk ;)

For og feste båndene, så teiper jeg fast litt av biten før jeg surrer den rundt pappen og fester med en knappnål.

Håper det var forståelig!

Og lykke til med laginga :)

5 kommentarer:

  1. Kjempeflott forklaring på en lekker bok! Denne må jeg prøve meg på en gang!

    SvarSlett
  2. Kjempe fin bok. Må prøve meg på en sånn og jeg har heldigvis en gammel pappeske stående som venter på å få nytt liv. Synes den sorte bladpynten var kjempe stilig. Hvor får du kjøpt de?

    SvarSlett
  3. Tror nok jeg må lage meg en variant av dette, skikkelig stilig og oversiktlig oppbevaring. :D

    SvarSlett
  4. SÅååå utrolig lekker - jeg og VIL lage en slik :)
    bare kjøpe litt flere timer til døgnene mine hehe :)
    rååå lekker - tusen takk for inspirasjon og tutorial :)
    Klemm, Anja

    SvarSlett
  5. TUSEN takk for at du deler mal! Dette var en nyyyydelig oppfinnelse altså!!!! :D

    SvarSlett